دينادينا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 7 روز سن داره

دنیای قشنگ ما دینا خانوم

مراقبت از دندانهای کودک نوپا

1391/8/9 14:27
نویسنده : مامانش اینا
902 بازدید
اشتراک گذاری


بهترين روش براي تميز كردن دندان كودكم چيست ؟
درحالي كه اولين دندان هاي فرزندتان هنوز درحال درآمدن است، مي‌توانيد آنها را با حوله مرطوب يا يك تكه گاز پانسمان تميز كنيد. هنگامي كه دندان هاي آسياب عقب كودك در آمدند (در حدود 18 ماهگي)، مي‌توانيد از مسواك كودك با فرچه نايلوني نرم استفاده كنيد. به آرامي دو طرف داخلي و خارجي دندان ها را روزي دو بار مسواك بزنيد. زبان كودك را نيز تميز كنيد (اگر به شما اجازه داد) تا آن دسته از باكتري ها را كه موجب بوي بد دهان مي شوند از روي آن برداريد. به محض اينكه فرچه هاي مسواك كهنه يا شاخه شاخه شدند، آن را عوض كنيد.

كي بايد به كودك نوپايم اجازه دهم خود دندن هايش را مسواك بزند ؟
به محض اين كه كودكتان بخواهد و توانايي آن را داشته باشد، خوب است كه به او اجازه دهيد سعي كند خود دندان‌هايش را مسواك بزند، اگر چه احتمالاً تا زماني كه به سن مدرسه نرسد نمي‌تواند اين كار را به خوبي انجام دهد. در حالي كه كودك دندانش را مسواك مي زند، شما نيز همين كار را بكنيد و سپس دندان هاي يكديگر را چك بكنيد تا ببينيد تميز شده است يا خير. اگر دندان هاي كودك برق بزند و بدرخشد، كارش را به خوبي انجام داده است. در غير اين صورت، به او بگوييد كه فكر مي كنيد «نقطه اي را جا گذاشته است» و خود آن را تميز كنيد.

اگر كودكم تمايلي به مسواك زدن نشان نداد، چه بايد بكنم؟
اگر كودكتان هر بار موقع مسواك زدن بهانه گيري مي‌كند، شايد خريدن مسواكي كه يكي از شخصيت هاي كارتوني ويژه بر روي آن وجود دارد، مؤثر واقع شود. طبق گفته ليز وايت مادر سه كودك در ديابلوي كاليفرنيا، اين ترفند به خوبي براي بچه هاي او جواب داده است: «آدام، اولين فرزند من واقعاً از مسواك زدن متنفر بود تا اين كه يك مسواك رنگي برايش خريدم. از آن تاريخ به بعد او از مسواك زدن سير نمي‌شد. اين مسواك درست همان چيزي بود كه لازم داشتم تا او را به مسواك زدن علاقمند كنم». شما نيز مي‌توانيد به فرزندتان اجازه دهيد چندين مسواك در رنگ هاي مختلف داشته باشد تا در موقع مسواك زدن بتواند از ميان آنها مسواك دلخواهش را انتخاب كند.

كودك من چه وقت به فلورايد نياز دارد و چگونه بدانم كه مقدار لازم را مصرف مي كند ؟
حتي مقدار كمي فلورايد هم براي دندان هاي در حال رشد مفيد است. اين ماده معدني با مستحكم كردن ميناي دندان و مقاوم تر كردن آن در برابر اسيدها و باكتري هاي مضر، از فرسودگي دندان ها جلوگيري مي‌كند. آب شهري اكثراً با فلورايد غني شده است (با اداره آب شهرتان تماس بگيريد يا از دندان پزشك خود در اين مورد سؤال كنيد). اگر ميزان فلورايد كمتر از ميزان لازم است، با پزشك متخصص اطفال در مورد نياز به استفاده از مكمل فلورايد مشورت كنيد (مقدار توصيه شده براي كودكان زير 3 سال، 25 ميلي گرم در روز است). او مي‌تواند مكمل فلورايد را به شكل قطره يا قرص هاي جويدني تجويز كند.

مقدار كم فلورايد براي دندان هاي كودكتان چيز خوبي است اما قورت دادن مقدار زيادي از آن در طول زمان مي تواند به حالتي منجر شود كه فلوروسيس flurosis ناميده مي شود. اين حالت مي‌تواند موجب ايجاد لكه‌هاي سفيدي بر روي دندان ها به هنگام بزرگسالي شود. اگر در جايي زندگي مي‌كنيد كه آب آن حاوي فلورايد است، كودكتان به احتمال زياد مقدار فراواني فلورايد دريافت مي‌كند. آب معدني و آب ميوه نيز ممكن است حاوي فلورايد باشند، گر چه مقدار آن به ندرت بر روي بر چسب آنها ذكر مي شود.

انجمن دندانپزشكي كودكان آمريكاتوصيه مي كند كه تا زماني كه كودك دو سالش نشده است، از خمير دندان حاوي فلورايد استفاده نكنيد. در صورت استفاده نيز بايد تنها به اندازه يك نخود بر روي مسواكش خمير بگذاريد. دليل اين كار اين است كه كودكان بيشتر تمايل دارند خمير دندان را قورت بدهند تا آن را روي دندان هايشان پخش كنند. قورت دادن مقدار زياد خمير دندان در طول زمان مي تواند به فلوروسيس منجر شود.

كي بايد بردن كودكمرا براي معاينه به مطب دندانپزشكي ببرم ؟
انجمن پزشكان متخصص اطفال آمريكا و بيشتر دندان پزشك هاي كودكان مي گويند كه وقتي كودك يك ساله شد، در صورتي كه مشكلي وجود داشت كه پزشك خانوادگي فراموش كرد يا نتوانست تشخيص دهد، بهتر اين است كه او را نزد دندانپزشك ببريد. اگر كودكتان هنوز در سن 16 ماهگي اولين دندان‌ هايش در نيامده است يا متوجه پوسيدگي دندان در او شديد، آن را با پزشك متخصص كودك خود در ميان بگذاريد كه وي نيز احتمالاً شما را به يك دندان پزشك ارجاع خواهد داد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)