دينادينا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 19 روز سن داره

دنیای قشنگ ما دینا خانوم

از دادن عسل به كودكان كمتر از 4 سال خودداري كنيد

1390/12/10 0:20
نویسنده : مامانش اینا
337 بازدید
اشتراک گذاری

يك متخصص تغذيه:

آفتاب و گرما خاصيت ضد ميكروبي عسل را كم مي‌كند
از دادن عسل به كودكان كمتر از 4 سال خودداري كنيد 

خاصيت ضد ميكروبي عسل بر اثر گرم شدن و در معرض آفتاب قرار گرفتن كم مي‌شود. همچنين با توجه به احتمال آلوده بودن عسل طبيعي به اسپور عامل بوتوليسم مصرف آن براي كودكان زير يك سال خطرناك است.

دكترسيد ضياءالدين مظهري متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: در گذشته عسل طبيعي را براي درمان بسياري از بيماري‌ها مفيد مي‌دانستند و بر اين باور بودند كه به علت داشتن آنتي‌بيوتيك و آنزيم دياستاز بسيار مفيد است.

وي گفت: علاوه برآن به علت وجود آنتي اكسيدان‌هاي موجود در عسل اين ماده غذايي براي سلامت قلب و عروق مفيد و عسل طبيعي از پوست محافظت كرده و به عنوان ماده ضد پيري معرفي مي‌شود.

دكتر مظهري يادآور شد: در برخي از اظهارنظرها ادعا شده كه عسل دستگاه گوارش را پاك كرده و در تقليل عفونت‌هاي ناشي از هليكوباكترپيلوري اثربخش است. علاوه بر اين، صمغ موجود در عسل از سفت شدن ديواره عروق جلوگيري كرده و حالت ارتجاعي آن را افزايش مي‌دهد و به خون‌رساني بهتر به مغز و اعصاب جهت افزايش حافظه و يادگيري بهتر كمك مي‌كند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران خاطرنشان كرد: در عسل‌هاي فرآوري نشده در كنار موم ماده‌اي به نام برموم نيز وجود دارد كه خاصيت ضد سرطاني و ضد قارچي است و حتي در پاره‌اي از كشورهاي توليد و عرضه ‌كننده عسل از برموم صمغ درختان براي پوشش قرص و كپسول‌هاي آنتي بيوتيك و انواع كرم‌هاي پوستي و خمير دندان استفاده مي‌شود.

وي افزود: گر چه خاصيت ضد ميكروبي عسل بر اثر گرم شدن و در معرض آفتاب قرار گرفتن كم مي‌شود ولي احتمال آلوده شدن عسل طبيعي به اسپور عامل بوتوليسم وجود دارد و به همين دليل مصرف آن براي كودكان زير يك سال ممنوع است.

وي تصريح كرد: در عسل دانه‌هاي گرده گل‌ها و گياهان پاستوريزه نشده وجود دارد كه در برخي از افراد كه زمينه آلرژي و حساسيت دارند ممكن است باعث ايجاد كهير، خس خس سينه و آسم كند. اين حالت در كودكان به وسعت و شدت بيشتري ايجاد مي‌شود و از اين نظر بهتر است به كودكان زير 4 سال عسل داده نشود و برعكس در سن بالاي 4 سالگي نبايد عسل را از برنامه غذايي كودكان حذف كرد.

شايان ذكر است، عسل تصفيه نشده با موم حاوي مقدار كمي از ويتامين‌هاي B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ويتامين C ‌و اسيد گلوكرونيك است و جداسازي موم از عسل با هر شرايطي باعث كاهش ويتامين‌ها و ساير تركيبات طبيعي آن مي‌شود.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

کارشناس طب سنتی
12 اسفند 90 16:24
زیاد به حرف این پزشکهای آلت دست یهود گوش ندید من به بچه خودم عسل و گرده رو با هم دادم هیچ مشکلی پیش نیومد تا حالا نه قطره آهن خورده نه مولتی ویتامین ،کم خونی هم نداره هیچوقت هم مریض نشده حتی سرما هم نخورده