دينادينا، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

دنیای قشنگ ما دینا خانوم

روند تكامل كودك از هفت الی ده ماهگی

1390/11/26 13:07
نویسنده : مامانش اینا
412 بازدید
اشتراک گذاری

روند تكامل و رشد كودك

هفت ماهگی

در هفت ماهگی كودك قادر خواهد بود كه مدتی روی پای خود بایستد و حتی ممكن است  با كمك شما بتواند بلند شود و بایستد . در طی دو ماه آینده او یاد خواهد گرفت كه با گرفتن اشیاء اطرافش خود را از حالت نشسته  به حالت ایستاده  در آورده و كم كم به تنهایی بایستد .

در این سن كودك ممكن است ترجیح دهد كه از یك دستش  بیشتر استفاده كند ؛ دست راست یا چپ ، اگر یك اسباب بازی به او بدهید و او همیشه با یك دست ( مثلاٌ دست راست )  اسباب بازی را بگیرد  احتمالاً  در آینده راست دست خواهد شد . با این حال ممكن است بعداً این وضعیت تغییر كند . ممكن است تا دو سالگی چپ دست یا راست دست بودن كودك  مشخص  نگردد .

در این سن كودك با استفاده از حروف بی صدا و با صدا ، اصواتی از خود در می آورد و حركات زبان و دهانش شروع به تغییر خواهند كرد .

هیچ زمان ثابت و مشخصی برای دندان در آوردن وجود ندارد ؛ اما معمولاً اولین دندان بین شش تا هفت ماهگی ظاهر می شود . اما ممكن است در برخی كودكان نخستین دندان در 13 ماهگی ظاهر شود . اولین علامت دندان در آوردن معمولاً آبریزش از دهان است . همچنین قبل از در آمدن دندان ، لثه ها قرمز و متورم می گردند و درد آنها ممكن است به گوش ها هم انتشار یابد . با این حال هیچ گاه بیماری هایی مثل اسهال ، تب و گوش درد را به دندان در آوردن كودكتان نسبت ندهید و همیشه با پزشك مشورت كنید .

 

 

 

هشت ماهگی

از این سن كودك در مقابل غریبه ها احساس نگرانی و ترس خواهد كرد. حدود یك ماه بعد اگر كودك را در اتاق تنها بگذارید دچار ترس و نگرانی جدایی از مادر خواهد شد .اوج این ترس و نگرانی از جدایی ، معمولاً در حدود 15 ماهگی است و پس از آن ، این نگرانی كاهش خواهد یافت . از هشت ماهگی رفتار كودك انعطاف پذیر می شود و برای اولین بار می خواهد كه اسباب بازی هایش را با دیگران شریك شود. این سن زمان مناسبی است كه او را با كتاب آشنا كنید و برایش كتاب بخوانید . از كتاب هایی با تصاویر بزرگ و رنگی استفاده كنید .

در هشت ماهگی كودك شما قادر خواهد بود :

1- درحالت خوابیده به شكم غلت بزند وحول محور بدنش بچرخد .

2- در حالت خوابیده به پشت ، سرش را بلند كند .

3- كلمات چند بخشی را بیان كند .

4- اشیاء خیلی كوچك را با انگشتانش  بگیرد .

5- سرش را به سمت صداهای آشنا برگرداند . در این سن می توانید به بررسی و آزمایش شنوایی كودك بپردازید ، به این ترتیب كه پشت سر كودك ایستاده و صدای جغجغه در آورید و ببینید كودك سر خود را بر می گرداند یا نه .

نه ماهگی

كودك در این سن قادر است محدوده وسیعی  از احساسات و هیجانات مثل خوشحالی ، ترس ، عصبانیت و ناراحتی را بروز دهد و از این راه احساس خود را بیان كند . او ممكن است شروع به نشان دادن علائمی از استقلال و عدم اتكاء  به دیگران كند اما هنوز می خواهد مطمئن باشد كه شما در كنارش هستید و در صورت نیاز به او كمك خواهید كرد.

قد او در این سن به طور متوسط 71 سانتیمتر و وزنش  حدود 8/8 كیلوگرم است . محدوده تغییر قد بین 69 تا 74 سانتی متر و محدوده تغییر وزن 8 تا 8/9 كیلوگرم است .

كودك شما در 9 ماهگی قادر خواهد بود :

1- به طرف اشیای بزرگ  دست دراز كند ، آنها را گرفته و از این دست  به آن دست بدهد.

2- برای گرفتن اشیاء از كنار خارجی  كف دست استفاده كند و ساچمه را با انگشت به طرف خود بكشد .

3- كلمات غیر اختصاصی مثل  ماما و دادا را بیان كند .

4- خودش را به وضعیت  ایستاده برساند .

5- به اطراف اتاق سركشی كند .

 

 

 

ده ماهگی

برای اولین بار بعد از تولد ، در این سن ممكن است درباره تربیت كودك فكر كنید . تربیت كردن به معنی تنبیه  كردن نیست ، بلكه  آموزش مفهوم خوب و بد است . این اهمیت دارد كه به خاطر داشته باشید كه كودك نمی تواند بد باشد ،  زیرا كودكان هنوز راه غلط  را از درست تشخیص نمی دهند و نمی دانند كاری كه می كنند درست است یا غلط . آنها با مشاهدات و تجربیاتی كه كسب می كنند كم كم جهان اطراف  خود را می شناسند . آموزش و معرفی مفهوم كارهای خوب و بد در این مرحله ،  اولین قدم در كمك به تربیت صحیح كودك است . شما باید محدودیت هایی مناسب برای كودك در نظر بگیرید و او را مجبور به انجام آنها بكنید . ولی این كارها را با محبت و مهربانی انجام دهید . هیچ گاه  كودك خود را تهدید نكنید  كه او را دوست نخواهید  داشت زیرا این گفته اثر بدی روی اعتماد به نفس او خواهد داشت . این امر اهمیت دارد كه او بداند همیشه مورد علاقه شما قرار خواهد داشت .  حتی اگر كاری می كند  كه مطابق  میل شما نیست .

هیچ گاه كودك خود را نزنید ، با این كار خشونت را به كودك یاد می دهید .

كودك شما در 10 ماهگی قادر خواهد بود كه :

1- به تنهایی و بدون كمك بنشیند . در این حالت پشت  وی مستقیم و در حالت عمودی است .

2- دست خود را به اشیاء گرفته و بایستد و با گرفتن اشیاء راه برود .

3- صدای دیگران را تقلید كند .

4- كلمه نه یا نكن را می فهمد  هر چند ممكن است اطاعت نكند .

5- با استفاده از فنجان ، مایعات را می نوشد .

6- با  دیگران  توپ بازی می كند .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)